Matrika a evidencia obyvateľstva

 Pozor, otvorené v novom okne.  Email



Úradné hodiny:

 

Pondelok 7:30 - 12:00 12:30 - 15:30
Utorok 7:30 - 12:00 12:30 - 15:00
Streda 7:30 - 12:00 12:30 - 16:00
Štvrtok 7:30 - 12:00 12:30 - 15:30
Piatok 7:30 - 12:00 12:30 - 15:30

 

Zodpovedný pracovník: Eva Geralská

 

 

Matrika

 

Obec Hertník zabezpečuje činnosť matričného úradu a plnenie úloh na tomto úseku. Túto činnosť vykonáva na základe článku VII zákona č. 416/2001 Z.z. o prechode niektorých pôsobností z orgánov štátnej správy na obce a na samosprávne kraje, ktorým sa mení a dopĺňa zák.č. 154/1994 Z.z. o matrikách v znení neskorších predpisov od 1.1.2002

 

Úlohy:

  • vedienie štátnej evidencie o osobnom stave fyzických osôb, ktoré sa narodili, uzavreli manželstvo alebo zomreli na území matričného úradu (ďalej len „matrika“)
  • zapisovanie údajov o narodení, uzavretí manželstva a úmrtí a údaje o iných skutočnostiach rozhodujúcich pre zistenie alebo overenie osobného stavu, najmä o osvojení, určení otcovstva a rozvode manželstva a podobne, ak zákon o matrikách neustanovuje inak
  • vydávanie rodných listov, sobášnych listov a úmrtných listov na použitie v tuzemsku aj v cudzine
  • vyhotovenie úradného výpisu, zabezpečenie možnosti nazrieť do matriky a robiť z nej výpisy len osobám a úradom uvedeným v zákone o matrikách
  • oznamovacia povinnosť o údajoch zapísaných v matrike voči štátnym orgánom, obciam a iným ustanovizniam v rozsahu uvedenom v osobitných predpisoch
  • zabezpečovanie prípravy a výkonu obradu uzatvárania manželstva pred príslušným orgánom štátu
  • príprava a posudzovanie dokladov na uzavretie manželstva pred orgánom cirkví
  • prijímanie súhlasného vyhlásenia rodičov o určení otcovstva k dieťaťu
  • prijímanie oznámenie o prijatí skoršieho priezviska po rozvode manželstva a vydávanie potvrdenia o tom
  • vyberanie správnych poplatkov spojených s vydávaním matričných dokladov
  • preberanie žiadostí a príprava podkladov na zápis narodenia, uzavretia manželstva a úmrtia štátnych občanov SR, ktorí sa narodili, uzavreli manželstvo alebo zomreli v cudzine do osobitnej matriky MV SR v Bratislave
  • zmena mena a priezviska dieťaťa po jeho právoplatnom osvojení, zmenu mena a priezviska z dôvodu zmeny pohlavia, zmenu priezviska jedného z manželov, ktorí nemajú spoločné priezvisko.

 

 

Evidencia obyvateľstva

 

Výkon štátnej správy na úseku hlásenia a evidencie pobytu občanov a registra riadi Ministerstvo SR. Činnosť obcí na úseku hlásenia a evidencie pobytu občanov a registra je preneseným výkonom štátnej správy, ktorú upravuje zákon č. 253/1998 Z.z. o hlásení pobytu občanov SR a registri obyvateľov SR v znení neskorších predpisov

 

Úsek hlásenia a evidencie pobytu občanov a registra zabezpečuje:

  • vedenie evidencie pobytu občanov
  • prijímanie žiadostí na pobyt
  • overovanie totožnosti osôb, správnosti a úplnosti zákonom ustanovených údajov
  • zaznamenávanie údajov o hlásení pobytu a rozhodnutia zo súdov do registra obyvateľov SR
  • oznámenie zmeny trvalého pobytu občana
  • odhlásenie sa z trvalého pobytu
  • vydávanie potvrdenia o pobyte
  • vydávanie potvrdenie o trvalom pobyte k vydaniu prvého občianskeho preukazu a k vydaniu občianskeho preukazu pri zmene priezviska
  • poskytovanie informácií o mieste pobytu občana na základe písomnej žiadosti
  • vyberanie správnych poplatkov
  • vedenie štatistických údajov pre účely obce, orgánov štátnej správy, samosprávy a iných právnických osôb